Istoric

SCURT ISTORIC AL CONCURSULUI GHEORGHE DIMA

Cu peste 30 de ani în urmă, la Cluj-Napoca a fost lansat de către prof. univ. dr. Ninuca Oşanu-Pop, Concursul Dima, sub titulatura de Festivalul şi Concursul de Creaţie şi Interpretare Muzicală ”Gheorghe Dima”. Prima ediţie s-a desfăşurat în perioada 6-8 Decembrie 1984, fiind realizat un Concurs de creaţie muzicală, dedicat lucrărilor corale, camerale şi orchestrale.

Portretul personalităţii Gheorghe Dima a fost surprins în cadrul festivalului prin activităţile principale pe care acesta le-a urmat de-a lungul vieţii sale, compoziţia şi dirijatul. Activitatea componistică a stat, cu preponderenţă, sub semnul creaţiei corale, rămânând, astfel, un număr important de lucrări inspirate atât din folclorul românesc, dar bazate pe teme proprii.

Ediţiile care au urmat, au adus un element nou în cadrul competiţiei, prin introducerea concursului de interpretare muzicală. Atât în privinţa secţiunii de creaţie muzicală, cât şi în a celei de interpretare, instrumentele erau schimbate cu fiecare ediţie, pentru a lărgi spectrul componistic, dar şi pentru a veni în sprijinul tinerilor muzicieni.

Concursul de creaţie muzicală a fost dedicat lucrărilor corale, muzicii vocale cu acompaniament, lucrărilor dedicate unei categorii de instrumente, cum ar fi cele de suflat, pian, violoncel şi pian, în timp ce concursul de interpretare muzicală şi-a îndreptat atenţia spre vioară, pian, canto, instrumente de suflat (flaut, oboi, clarinet), cvartet
de coarde, contrabas, violă, violoncel. În cadrul celei de a cincea ediţii a Festivalului şi Concursului de Creaţie şi Interpretare Muzicală ”Gheorghe Dima”, din anul 1987, a avut loc o premieră la nivel naţional, fiind organizat pentru prima oară un concurs de interpretare muzicală dedicat instrumentelor de percuţie.

Ediţia a VI-a a marcat un nou început pe plan naţional, prin introducerea secţiunii de critică muzicală. Aici au fost invitaţi să participe studenţii specializărilor de muzicologie din ţară, cu lucrările proprii.

Începând cu ediţia a VIII-a din anul 1992, festivalul a venit cu o nouă viziune, fiind organizat un concurs de dirijat coral. Începând cu această ediţie, latura dirijorală a personalităţii lui Gheorghe Dima a fost omagiată, timp de cinci ediţii până în anul 1996.

După o pauză de 15 ani, în care festivalul a încetat să mai fie unul dintre numeroasele evenimente cultural-artistice ale României, ediţia din 2011 readuce evenimentul pe harta celor mai importante concursuri de interpretare muzicală naţională din rândul instrumentelor de suflat.

Ediţia a XVII-a are loc în luna iunie 2018 şi propune revenirea la secţiunea de Dirijat Coral pentru tinerii dirijori din întreaga lume. Cu un distins juriu internaţional şi având un repertoriu ce cuprinde o selecţie de lucrări valoroase româneşti şi străine din diferite perioade stilistice, concursul doreşte să ofere o experienţă unică tinerilor dirijori. Odată cu participarea într-un concurs dinamic, toţi candidaţii vor avea şansa de a lucra cu membrii juriului într-o serie de cursuri de măiestrie, făcând din această ediţie o oportunitate extraordinară.